کد مطلب:38339
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:22
چرا خداوند خود را مذكر خواند؟ آيا جنس مرد بر جنس زن برتري دارد؟ آيا زني همچون فاطمه 3از مرداني چون شوهرش علي 7و پدرش پيامبر6پايين تر است ؟ چرا برتر نشد؟
ذات خداوند تبارك و تعالي نه مرد است و نه زن ; نه مذكر است و نه مؤنث . حال اسم او اللّه يا به زبان فارسي يا به زبان انگليسي و... باشد, اين الفاظ حكايت از ذاتي مي كند كه نه مذكر است و نه مؤنث .چيزي كه هست در هر زباني گاهي به جاي اسم ظاهر, ضمير مي آورند و در هر زباني مخصوصاً در زبان عربي هر اسم و لفظي مذكر يا مؤنث است و از اين دو حال خارج نيست ; يعني ما لفظي نداريم كه خنثي باشد, مثلاً لفظ زيد, مذكر ولفظ فاطمه , مؤنّث و ضمير مذكر و ضمير مؤنث است . اين ها همه اعتباري و قراردادي است و آن چه واقعيت دارد, آن است كه اين الفاظ حاكي از آن ها است , مثلاً لفظ زيد اسم قرارداي است و آن چه حقيقت و واقعيت دارد, مردي است كه در بيرون از لفظ و ذهن راه مي رود و مي گويد و مي خندد و مي گويد و... يا كلمهء فاطمه يك لفظاست كه حكايت از واقعيت خارجي مي كند كه آن شخص نيز راه مي رود و مي گويد و مي خندد و مي گريد و... همين طور كلمهء الله يا ضمير يا يا اسم اشاره يا و... در خارج از ذهن و لفظ يا آن شخص يا آن حيوان نر است يا ماده , مثلاً در جنگل اگر شيري يا گرگي را ديديم , نر است يا ماده . حال چرا به آني كه مي زايد و...,ماده گفته اند و به ديگري نر گفته اند؟ مشكلي ندارد. از اول مي توانستند به آني كه مي زايد, بگويند و به آن ديگري بگويند .
در نامگذاري در عالم الفاظ مشكلي پيش نمي آيد. .
بنابراين در بيرون از ذهن و لفظ بايد جستجو كنيم آن حقيقت مرد (نر) چه فرقي با حقيقت زن (ماده ) دارد؟ آيايكي از اين دو بر ديگري برتري دارد؟ آيا هر دو مساوي هستند؟ اگر گفتيم يكي بر ديگري برتري دارد, از چه جهت برتري دارد؟ اگر با هم مساوي اند, از چه جهت مساويند؟ اصلاً آيا خاصيت و ويتامين هر دو يكي است يا با هم متفاوت است ؟ آيا كارها يا آثار و نقاط مثبت و منفي اين دو با هم متفاوت است يا با هم يكي است ؟ يا اين كه نبايداين دو را با هم مقايسه كنيم ؟ هر كسي از حكيمان و بزرگان (مردان و زنان ) دربارهء اين مطالب ديدگاه و نظريه اي دارند. البته بيشترين اين نظريه ها, از حكيمان و فلاسفه و روانشناسان مرد است و اخيراً زناني نيز در اين باره سخن گفته اند.
ما به اين نتيجه رسيده ايم كه مرد مطلقاً از زن بهتر نيست و همين طور زن مطلقاً از مرد بهتر نيست , بلكه مردها ازجهاتي بر زنان برتري دارند و زنان نيز از جهاتي بر مردان برتري دارند.
از مردان كارها و آثاري بر مي آيد كه از زنان بر نمي آيد و از زنان كارها و آثاري بر مي آيد كه از مردان بر نمي آيد.پس نمي توانيم سر بسته به طور مطلق بگوييم مرد بهتر از زن است يا بگوييم زن بهتر از مرد است , بلكه مي گوييم هركدام خاصيتي دارند و هر كدام به جاي خود خوب اند. مرد با خصوصياتي كه خدا به او داده , خوب است و بايد اين طور باشد. اگر اين خصوصيات و روحيات را نمي داشت , نقص بود. زن با خصوصياتي كه خداوند متعال به او داده ,خوب است و بايد آن طور باشد و اگر آن روحيات و خصائص را نداشت , بد و ناقص بود. نمي توان به طور مطلق وسربسته قضاوت كرد يكي بر ديگري برتري دارد. كارهايي از زنان بر مي آيد كه مردان هنر آن را ندارند و كارهايي رامردان انجام مي دهند كه زنان توانايي انجام آن را ندارند. هر كدام به جاي خود خوب و زيبا خلق شده اند و بايد چنين مي بود و اگر بر خلاف اين بود, مطابق با حكمت و عدل نبود.
لذا ما هيچوقت نبايد زنان را با مردان مقايسه كنيم , مثلاً بگوييم حضرت فاطمه بهتر بود يا حضرت علي 7 بلكه بايد بگوييم حضرت فاطمه 7خوب بود و حضرت علي 7هم خوب بود. او در محدودهء خصائص زنانه خوب بودو علي 7در محدودهء خصائص مردانگي خوب بود. همين طور دربارهء بقيهء افراد. بله زنان را با زنان از نظر صفات جسماني و اخلاقي مي توان مقايسه كرد يا مردان را با مردان مي توان مقايسه كرد. بنابراين بسياري از مشكلاتي كه شما مطرح كرده ايد, حلّ مي شود.
اين كه گفته ايد: چرا را بر مقدّم داشت ؟ چرا به خدا مذكر اطلاق شده است ؟ اوّلاً: گفتيم اين ها, اعتبار و لفظ است و هيچ گونه دلالتي بر برتري يك واقعيت بر واقعيت ديگر ندارد و ثانياً: مقايسه هايي كه شما رديف كرده ايد, درست نيست . اصلاً ما نبايد مقايسه كنيم . هر كدام در جاي خود خوب و زيبا است . هر كدام براي كاري ساخته شده اند. مرد براي كارهاي اجتماعي و چرخاندن گردونهء اجتماع آفريده شده است و زنان براي تربيت فرزندان و دلگرمي و انس با مردان و روحيه دادن به آنان .
اگر هر كدام در محدوده اي كه براي آن خلق شده اند, وظايفشان را خوب عمل كنند, خوب و مطلوب خواهند بودو هر كدام كه فراتر از محدودهء اصلي خود پا بنهند, موجب فساد و بدبختي خواهند شد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.